search menu linkedin2 twitter facebook cross check arrow-left arrow-right play share pause2 instagram

Feedback: weg met het beoordelingsgesprek

20 december 2018

Medewerkers die zelf actief feedback verzamelen wordt de nieuwe norm in de advocatuur. Allen & Overy is één van de voorlopers en Martine Brouwer-’t Hart, Head of HR, werd dan ook geïnterviewd door Advocatie over het hoe en waarom. 

“Jonge advocaten willen meer feedback hebben,” legt Martine in het artikel uit. “Ze zijn mondiger en willen meer helderheid. Ik sprak een tijdje terug een starter die allang zelf feedbackgesprekken met collega’s had ingepland.”

Van beoordelings- naar ontwikkelgesprek

Bij Allen & Overy zijn de cijferbeoordelingen van de baan. Die werden te vaak als demotiverend ervaren, zegt Martine. Wel blijven criteria voor salarisverhoging, bonussen of promoties hetzelfde. Met de invoering van continue feedback in oktober dit jaar heet het beoordelingsgesprek bij Allen & Overy vanaf nu een ontwikkelgesprek, dat alle werknemers minimaal vier keer per jaar met een leidinggevende voeren.

“Die gesprekken zijn korter en meer toekomstgericht dan terugblikkend. Voor zo’n check-in met de leidinggevende is bijvoorbeeld het werkoverleg te gebruiken.” Om alle feedback – ontvangen én gegeven – en de eigen doelstellingen bij te houden is er een ondersteunende app ontwikkeld: Compass. “Die werkt heel intuïtief, aan de hand van drie kolommen: het zetten van doelen, feedback vragen en delen en het vastleggen van de gesprekken. De medewerker is hierbij altijd in de lead en de benadering is positief. Dus niet enkel ‘wat ging er mis?’, maar vooral ‘wat ging goed en heb je tips voor de volgende keer?’”

Behoud van talent

Martine is ervan overtuigd dat transparante communicatie helpt bij het behoud van talent. De jonge jurist wordt niet meer perse advocaat voor het leven of bindt zich aan één bedrijf, laat staan dat het partnerschap nog de vanzelfsprekende weg is. 

“Talent behoud je ook door te weten wat medewerkers willen. Je wilt niet dat iemand bij vertrek pas zegt dat hij eigenlijk meer transactiewerk had willen doen, of een tijdje naar het buitenland had gewild. Zulke wensen kunnen ons niet meer ontgaan als er nog vaker wordt gepraat.”

Bij Allen & Overy Amsterdam heeft iedereen Compass inmiddels gedownload. “Het enthousiasme is groot, al vinden sommige medewerkers het ook spannend om in de lead te zijn.” Binnen de kantoren waar al langer met Compass wordt gewerkt zijn de reacties positief, aldus Martine. “Medewerkers voelen er zich meer gewaardeerd en hebben het gevoel dat ze zich beter kunnen ontwikkelen.”

Lees het hele artikel op Advocatie.