search menu linkedin2 twitter facebook cross check arrow-left arrow-right play share pause2 instagram

Anita en Soufjan op client secondment

Als advocaat bij Allen & Overy kun je op client secondment gaan, een tijdelijke werkplek op jouw vakgebied bij een van onze cliënten. Zo ook Anita Punte (30) en Soufjan El Baroudi (30). Beiden zeer gepassioneerde associates die zich tot het uiterste in willen zetten. Ze zijn allebei zo’n zes jaar in dienst van Allen & Overy; Soufjan bij Projects & Real Estate, Anita bij Banking. En beiden hebben ze recent ervaring opgedaan met een client secondment bij een bank. Soufjan werkte van eind april tot eind juli dit jaar voor ING en Anita is in augustus begonnen bij de Rabobank waar ze tot eind januari 2019 zal blijven.

Waarom zijn jullie op client secondment gegaan?

Soufjan: “Na zo’n zes jaar heb je een bepaalde routine. Het is goed om daar dan even van los te moeten komen, want dan ga je alles op een hele andere manier bekijken. Daarnaast is het super nuttig om je cliënt beter te leren begrijpen. Het merendeel van mijn cliënten zijn banken dus daar wilde ik graag voor aan de slag. Ik heb  gezien wat er allemaal met ons werk gebeurt. Mijn commerciële kijk is er beter door geworden. En ik heb ze ook genoeg over advocaten horen klagen om te weten waar ik op moet letten”, lacht hij. “Ik ben nu zekerder geworden over de documenten die ik aanlever, omdat ik beter weet wat onze cliënten willen.”

Anita is het daarmee eens. “Het is ook goed om eens te zien hoe er bij andere bedrijven gewerkt wordt. Wij zijn gewend aan een hoog werktempo en veel uren is bij ons gebruikelijk; we houden van ons vak en de mooie zaken waar we aan werken. Ons leven is verstrengeld met ons werk: mijn beste vriendin heb ik bijvoorbeeld bij Allen & Overy leren kennen. Bij de bank heerst er een hele andere cultuur: mensen werken er doorgaans gewoon van 9.00 tot 18.00 uur, maar houden net zo goed van hun werk.

Hebben jullie op persoonlijk vlak veel geleerd?

Anita: “Zeker. Ik werd in mijn privéleven snel ongeduldig omdat ik gewend ben aan het tempo bij A&O. Maar ik neem nu meer tijd voor gesprekken en ik merk dat ik ook thuis wat rustiger ben. Daarnaast heb ik meer begrip voor de cliënt. Ik vond het bijvoorbeeld vreemd als ik documenten terugkreeg van cliënten met nauwelijks input op technische details. Ik zie nu dat dat logisch is: het is niet hun specialisme. Ik moet het gewoon even uitleggen, net zoals zij mij dingen moeten uitleggen. Als je je cliënten leert kennen, kan je met meer afstand kijken naar jezelf en naar ons werk.”

Soufjan heeft een nog grotere verandering ondergaan. “Ik heb een andere mindset. Ik heb het nog net zo druk, maar maak me er minder druk om. Ik heb ervaren dat er meer is dan alleen hier aan mooie zaken werken. ‘s Avonds thuis zijn bij mijn kinderen en vrouw is voor mij een prioriteit. Anders mis je veel. Dus nu werk ik met name ‘s avonds meer thuis en probeer ik overdag productiever te zijn op kantoor. Ik heb meer rust gevonden door die andere mindset en ik leg bijvoorbeeld ook vaker even mijn telefoon weg.”
 
De conclusie van beiden is dat iedereen een client secondment zou moeten doen. Soufjan: “Het is voor Allen & Overy ook goed. Ik ben er een betere advocaat door geworden, de bank kent mij nu beter, ik heb zelf een reset gehad én ik heb Allen & Overy gemist waardoor ik nóg meer toegewijd ben.” “Ja”, stemt Anita in. “Het was hartstikke leuk bij Rabobank. En ik kom tevredener terug. Ik was een beetje opgejaagd. Door even weg te zijn heb je ook door hoe bijzonder de sfeer bij Allen & Overy is. En dat alles hier zo goed geregeld is.”
 
Soufjan haakt daar graag op in. “Ja. Dat heb je pas door als je weg bent. Ik miste de fantastische lunch en andere luxe. Je sportabonnement wordt betaald, je hebt een PA, sterke marketing- en business development afdelingen, goede systemen en de ontzettend lekkere koffie wordt gratis bereid door onze barista.” Anita: “En die barista, Daniël, weet van iedereen precies wat je wil drinken. Of de mevrouw die ons net naar de juiste kamer wees, zij weet gewoon dat ik nu op secondment ben. Dat is best bijzonder.” “Oh, en laten we alle feestjes niet vergeten”, merkt Soufjan op. “En de borrels op vrijdag. Het is misschien cliché om dat te zeggen, maar die dingen binden wel.” Anita: “Ik begrijp wat je bedoelt. Iedereen hier heeft dezelfde instelling. Hard werken is mooi en het is fijn om daarna nog even onder het genot van een borrel na te praten.”
 
Hebben jullie nog soortgelijke plannen in de toekomst?
Anita: “Ik zou nog wel op secondment willen in het buitenland.”
Soufjan: “Ja, ik ook. Of nog een client secondment bij een andere soort cliënt waar ik veel mee werk. Dat soort dingen worden gelukkig heel goed voor ons gefaciliteerd.”
 
Tips voor collega’s over client secondment
Soufjan: “Doen! Het is echt gezond. Met een vakantie of sabbatical verkrijg je dit soort inzichten niet per se. En laat de partner weten dat je het wilt. Het komt natuurlijk niet zomaar aanwaaien.”
Anita: “Wat timing betreft zou ik het na een jaar of vijf, zes doen. Dan heb je er persoonlijk enorm veel aan. Behandel het echt als een nieuwe baan. Leer de organisatie kennen en praat met mensen. Ga koffie met ze drinken.”